5 manieren om studenten aan het denken te zetten met ChatGPT

Het is onvermijdelijk dat kunstmatige intelligentie een rol speelt in het onderwijs. Ik ga er vanuit dat verbieden hopeloos is.

LLMs zitten immers direct onder je toetsenbord of in je telefoon. Met die aanname passeer ik de vraag of het wenselijk is. Wat me in ieder geval wenselijk lijkt is dat studenten leren denken, methodisch analyseren en kritisch evalueren. Er is waarschijnlijk weinig hoger onderwijs in Nederland waar dit niet van belang is.

Laten we eens kijken naar enkele praktische manieren waarop we studenten kritisch kunnen laten nadenken mét AI.

1. Gebruik AI als startpunt voor discussies

Door een AI gegenereerde inhoud kan als startpunt dienen voor een gesprek. Hoewel AI gevoelig is voor bias, zijn mensen dat minstens zo. Nodig studenten uit in gesprek te gaan met AI. Ze kunnen ChatGPT vragen te stellen in de trend:

  • Wanneer is dit niet waar?
  • Wanneer heb ik ongelijk?
  • Wat zijn veelgehoorde tegenargumenten?
  • Wat zijn de meest gangbare benaderingen?

2. Voer lastige gesprekken

LLMs zoals ChatGPT zijn vaak enigszins gecensureerd op maatschapelijk gevoelige onderwerpen, religie en sex. Wat niet wil zeggen dat daarover niet met ze te praten valt.

Het voordeel: Ze zijn in emotionele zin waarschijnlijk wel een vrij neutrale gesprekspartner. Dat kan een veilige omgeving zijn voor studenten om te experimenteren met alternatieve zienswijzen en rederingen. Een discussie in een groep kan er makkelijk toe leiden dat studenten aan hun eigen standpunt vast willen houden. Tegenspraak door Bing, Bard of ChatGPT is wellicht acceptabeler, als tegenspraak tegenover een beeldscherm acceptabeler is dan tegenover peers.

3. Laat studenten de betrouwbaarheid van AI beoordelen

Laat studenten de door AI gegenereerde antwoorden evalueren. Dit ontwikkelt hun vermogen om informatie te beoordelen op nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Een essentiële vaardigheid, juist in de omgang met AI.

Je kunt ze vragen de resultaten systematisch te analyseren. Verken wat als feit wordt gepresenteerd. Zoek naar bronnen hiervoor. Zoek naar alternatieven. In Les 7 van de cursus prompt engineering staat een link naar dit document: een opzetje voor kritische evaluatie van resultaten (docx).

4. Laat studenten bronnen evaluaeren.

Een aantal LLMs komt tegenwoordig met bronnen. Bing Chat, ChatGPT en Google Bard doen het. Bard vermeldt erbij (update 2023.09.19) dat die bronnen niet altijd de tekst zijn waar Bard zich op basseert. Een interessante waarschuwing. Vraag studenten om verantwoording van hun bronnen.

  • Waar komen de bronnen vandaan?
  • Wat is de status van deze bronnen?
  • Zijn er ook andere bronnen te vinden?
  • Waarom is voor deze bronnen gekozen?

5. Laat Studenten AI Vragen Stellen

Moedig studenten aan om diepgaande vragen aan ChatGPT te stellen over complexe onderwerpen. Dit helpt niet alleen bij het ontwikkelen van hun vraagvaardigheden, maar stelt ze ook in staat om de grenzen en mogelijkheden van AI te begrijpen.

Door specifiekere vragen te stellen en door te vragen op de resultaten worden ze niet alleen beter in prompt engineering, ze denken ook beter na over de resultaten die ze met AI willen bereiken.