Hoe gebruiken studenten ChatGPT?

Als je echt wilt weten hoe jouw studenten ChatGPT gebruiken moet je het ze vragen. De reacties die ik kreeg zijn gemengd. Enerzijds verbazing dat ik het vraag (ook enig wantrouwen). Maar al snel: fijn dat dat erover gesproken wordt.

Wat ze ermee doen? In eerste instantie taal corrigeren.

‘Niet perfect, maar ik haal een voldoende, dus…’

In tweede instantie: vragen stellen. En in derde instantie: ideeën genereren. Want studenten hebben door dat AI voor hen kan werken. ‘Ik heb een sollicitatiebrief laten schrijven. Je moet wel zeggen wat je er allemaal in wilt en waar het voor is. Ben aangenomen.’ Of ‘we moesten manieren verzinnen voor een campagne heb ik ChatGPT gevraagd, zaten echt wel goede ideeën bij’.

‘Gewoon zoals je vragen zou stellen aan iemand die alles weet.’

Maar ook: ‘Je moet best wel een paar keer doorvragen voordat je wat krijgt waar je wat aan hebt.’ Met dan ook nog de teleurstelling: het doet niet aan bronvermelding. ‘Je kunt dan beter Bing Chat gebruiken, maar dat is ook niet echt goed.’

Er is weinig twijfel dat studenten ChatGPT veelvuldig gebruiken. Voor zover ik kan zien – maar het is een onderzoek waard – zijn ze er vaak niet heel creatief mee. Ik heb weinig studenten kritisch met ChatGPT om zien gaan. Een aantal vertelden me dat ze daar zeker wel in geïnteresseerd zouden zijn. Want het begint te dagen dat een tekst met enkele schijnbaar willekeurig aangedragen bronnen misschien gewoon niet de best mogelijk onderbouwde tekst is. Werk aan de winkel dus!