Les 2: duidelijke instructies

Doel van deze les

  • Je kunt duidelijke instructies geven aan je LLM
  • Je hebt ervaren wat de invloed van (on)duidelijke instructies is op het resultaat

Het formuleren van duidelijke instructies is cruciaal om het gewenste gedrag bij je LLM te bereiken. Hier zijn enkele richtlijnen:

  1. Wees beknopt: Formuleer je instructies in zo min mogelijk woorden. Lange, complexe instructies kunnen verwarrend zijn voor het model.
  2. Wees specifiek: Vermijd vaag taalgebruik. Als je een specifieke taak wilt uitvoeren, zoals een tekst schrijven of een berekening maken, wees dan expliciet over wat je wilt.
  3. Verduidelijk intentie: Als je een specifieke vraag wilt stellen, maak dan duidelijk dat het om een vraag gaat. Bijvoorbeeld, begin met “Kan je uitleggen…” of “Wat is de definitie van…”
  4. Gebruik kernwoorden: Als je wilt dat het model specifieke informatie verstrekt, markeer de belangrijkste woorden. Bijvoorbeeld, “Beschrijf de impact van klimaatverandering op de oceanen.”
  5. Vermijd dubbelzinnigheid: Zorg ervoor dat je instructies geen dubbelzinnigheden bevatten die tot verkeerde interpretaties kunnen leiden.
  6. Herhaal indien nodig: Als je instructie cruciale informatie bevat, overweeg dan om het op een logische manier te herhalen om zeker te zijn dat het model het oppikt.

Hier is een voorbeeld:

Slechte instructie: “Hoe zit het met de klimaatverandering?”

Verbeterde instructie: “Kan je uitleggen hoe de klimaatverandering de temperatuurstijging en zeespiegelstijging beïnvloedt?”

Dit zijn de belangrijkste eigenschappen van duidelijk instructies.

Wees beknopt, specifiek, verduidelijk je intentie

Voorbeeld

Klik op het voorbeeld om meer te zien.

Prompt: Geef een voorbeeld van een prompt die een HBO-Docent ethiek kan gebruiken, bijvoorbeeld om een casus te genereren of een workshop van 2 uur te plannen. Laat zien hoe die prompt wordt opgebouwd in een aantal stappen zodat die voldoet aan criteria beknopt, specifiek, duidelijke intentie, gebruik van kernwoorden, vermijden van dubbelzinnigheid. Geef tussen haakjes aan waar deze criteria zijn toegevoegd.

ChatGPT:
Het creëren van een effectieve prompt vereist aandacht voor detail en een duidelijk begrip van wat je van het AI-systeem verwacht. Hier is hoe een HBO-docent ethiek dit proces zou kunnen benaderen om een casus te genereren of een workshop van 2 uur te plannen:

Stap 1: Initiële Vage Prompt

Docent “Ik heb lesmateriaal nodig.”

Deze eerste prompt is te vaag (ontbreekt aan specificiteit) en geeft niet genoeg informatie over wat voor soort lesmateriaal de docent zoekt, het onderwerp van interesse, of hoe het materiaal zal worden gebruikt.

Stap 2: Toevoegen van Context en Specificiteit

Docent: “Ik ben een HBO-docent ethiek en ik heb een casus nodig voor mijn les.” (toevoeging van specifiekheid en context)

Hoewel deze tweede poging context biedt over wie het vraagt (HBO-docent ethiek) en wat (een casus), ontbreekt het nog steeds aan details over het specifieke onderwerp van de casus, de complexiteit, en hoe het past in de les (intentie).

Stap 3: Verduidelijken van de Intentie en Kernwoorden

Docent: “Ik ben van plan een 2-uur durende workshop te geven over professionele ethiek en heb een gedetailleerde casus nodig om groepsdiscussie te stimuleren.” (verduidelijking van intentie, toevoeging van kernwoorden)

Nu begint de prompt vorm te krijgen. Het specificeert de duur van de les (2 uur), het onderwerp (professionele ethiek), en het type activiteit (groepsdiscussie). Echter, het mist nog steeds precisie over wat de casus moet omvatten of het gewenste leerresultaat.

Stap 4: Specificeren, Vermijden van Dubbelzinnigheid

Docent: “Kun je een complexe casus ontwikkelen gericht op de dilemma’s van vertrouwelijkheid in de advocatuur voor mijn 2-uur durende workshop in professionele ethiek, bedoeld om kritisch denken en debat te stimuleren?” (verdere specificatie, vermijden van dubbelzinnigheid)

Deze prompt is duidelijk en tot op zekere hoogte beknopt. Het specificeert wat (een complexe casus), het onderwerp (dilemma’s van vertrouwelijkheid in de advocatuur), de duur en aard van de les (2-uur durende workshop, professionele ethiek), en het doel van de casus (om kritisch denken en debat te stimuleren). Deze prompt voldoet aan de criteria omdat het beknopt, specifiek, met een duidelijke intentie is, gebruik maakt van kernwoorden, en dubbelzinnigheid vermijdt.

Deze stapsgewijze benadering helpt niet alleen de AI om beter te begrijpen wat er nodig is, maar het zorgt er ook voor dat de docent haar eigen behoeften en verwachtingen verduidelijkt voordat ze een verzoek indient, wat leidt tot productievere interacties en bruikbaarder materiaal.

Oefening – duidelijk instructies

Geef enkele opdrachten of stel enkele vragen aan een LLM. Geef daarbij duidelijk wat je met het resultaat wilt doen. Vraag bijvoorbeeld een ‘korte uitleg’ of ‘gedetailleerde uitleg’. Geef aan waarvoor of voor wie de resultaten bedoeld zijn, zoals ‘studenten uit hoger onderwijs’, ‘een casus voor een workshop’, of ‘inspiratie voor een brainstormsessie’.

Beantwoord daarna de volgende vragen:

  • Welke intentie begrijpt het model het best?
  • Wat voor instructie leverde de meest bruikbare resultaten?

Duidelijke instructies helpen LLMs om te begrijpen wat je wilt en leveren relevantere resultaten op. In de volgende les zullen we dieper ingaan op het toevoegen van context aan deze instructies.